الاثنين، 2 يونيو 2008

الحادثة الاولى_رحلة الى البقال


بدايه احب اشكركم جميعا على ترحيبكم بيا فى عالم التدوين

واحب اوضح بعض النقاط الرئيسيه انا لست من هؤلاء الذين يتعمدون استخدام الالفاظ البذيئه

وانا لن اغير اسمى الذى يعبر عنى وهو مؤلم لان واقعى ايضا مؤلم واسمى لا يدل على ان البلوج(من اياهم) وحتى لو يدل (فصاحب العقل يميز) وانتم الان تعرفوا هذه المدونه وتعرفون ما غرضها

اما اى اشياء اخرى عن البلوج فسوف ادرجها فى بوستات

******************************

الحادثة الاولى

اتذكره كما لو كان البارحة نعم اتذكره ذلك الرجل الحقير الذى اتمنى موته حتى لا اراه ثانيه مثلما افعل كل يوم

كنت فى السابعة او التاسعة من عمرى

اتذكر ذلك اليوم الذى وسوس له فيه الشيطان بايذاء جسدى النحيل الضعيف

ذلك الشيطان الذى امره بايذائى والاستمتاع بايذاء جسدى

اتذكر المتعة التى كانت فى عينيه تلك المتعة التى كان يشعر بها وهو يلبى رغبات جسدة جنسيا

ولكنها بالطبع ليست رغبات طبيعيه ففى رأيى الخاص ان كل محب لممارسة الجنس مع الاطفال (شاذ) ويجب ان يبحث لنفسه عن علاج

فى ذلك اليوم الحاااااار جدا من شهر اغسطس ارسلتنى امى الى البقال وليتها لم تفعل

ففى ذلك اليوم تتبعنى منذ لحظة نزولى من باب البيت

ودار الحوار بيننا

هو:راندا ! انتى راحه فين

انا:ازيك يا اونكل محمد انا راحة عند عمو البقال اللى هناك

هو:يااااه وهتعدى العربيات لوحدك

انا:ايوة انا متعودة على كدة

هو :لا اخاف عليكى تعالى معايا وانا اعديكى الطريق ونشترى الحاجت ونرجع سوا

ورغم ان امى لطالما حذرتنى من الذهاب مع اى شخص غريب الى اى مكان الا اننى لم اكن خائفة حيث اننى كنت فى الشارع حيث لا اخاف والناس حولى من كل جانب وغير ان ذلك الحقير تعرفة عائلتى جيدا ويسكن بالقرب مننا ولم اكن اخشاه فليس هو بالشخص الغريب الذى اخاف منه بالنسبه الى

واجده فجأة يحملنى من على الارض وانا اطلب منه ان ينزلنى لامشى فيرفض متحججا انى طفله وان خطواتى بطيئة وهو يريد الاسراع فى المشى لنذهب الى بقال اخر لان البقال الذى اردته ذهب ليصلى رغم انى رايت انه كان بالداخل

بدأت اقلق وكان مجرد خوف طفله لشعورها بضعف جسدها امام رجل فى الثلاثينيات من عمره

واخذت اركله بقدماى الصغيرتين وهو يستنكر افعالى ويسألنى لما انا خائفة ؟

ولم استطع التخلص من قبضاته لاجد نفسى فى مكان من اربع جدران غرفة صغير بالدور الثالث والاخير من ذلك البيت الذى امر عليه كل يوم لاراه واتذكر ذلك اليوم

اغلق الباب واستدار الى واخذ يضحك معى ويلاطفنى ويلمسنى ويحرك اصابعه بين شعرى

ثم احكم قبضته على جسدى الضئيل واخذ يحاول الحصول على متعته

متعته من ماذا؟ من جسدى الضئيل ومازلت لا افهم اى متعة يجدها فى جسد طفله

انثى لكن غير مكتمله

ايستطيع احدكم الان لومى ورمى التهم الى باننى كان جسدنى مثير وارتدى ملابس مثيرة للرجال

اى اثارة تستطيعون رؤيتها فى جسد طفلة فى التاسعة من عمرها؟

وبعد ان استمر الامر لساعة ولكم ان تتخيلوا ماذا كان يفعل لانى لن اشرح ماحدث

ولكن سأخبركم ببعض الاشياء مثل مقاومتى والتى كانت تبدو كمقاومة عصفورة لنمر خبيث يفوقها قوة الف مرة

وبكيت كثيرة متوسله اليه ان يعيدنى الى امى واخبرته ان ما يفعله لا يعجبنى واخافنى شكل جسدة كثيرا

فكيف لطفله فى مثل سنى فى ذلك الوقت ان تتحمل ان ترى رجل عارى

ولكنى حمدت الله على شئ عندما كبرت وهو انه تركنى فتاه(بنت بنوت) ولم يفض غشائى

بعد ان انتهى وانهكت قواه من مقاومتى وانهكت قوايا ايضا من المقاومة امرنى بارتداء ملابسى حتى نذهب الى البقال ثم يعيدنى الى البيت

وبالفعل اخذنى وحملنى ثانيه على كتفه لانى كنت لا اقوى على المشى من شدة التعب بل اننى نمت على كتفه وكنت غايه فى الهدوء ولم ابكى نهائيا واشترى لى ما اريده من البقال

وهددنى اننى لو اخبرت احدا فسيفعل ما فعله مرة اخرىونجح تهديده ولم يفشل

ولكن ما لا يعرفه اننى كنت مصدومة من ما حدث لى ولم اكن انوى اخبار احدا لاننى لم اكن اعرف ماذا على ان اقول

ومن ناحيه اخرى لو كان لكم ام مثل امى_صدقونى_لن تخبروها بشئ مثل هذا خوفا من العقاب بالرغم من اننى لست المخطئه ولكن وقتها لم اكن اعرف من المخطئ ولم اكن استطيع التمييز

وعندما وصلنا الى البيت طلبت منه ان يحملنى حتى باب شقتنا ولم يرفض وبالفعل وضعنى بين ايدى امى والتى سألتنى لماذا تاخرت فاجاب مسرعا اننى كنت معه وكان يشترى لى الحلوى ويشترى لى ما طلبته امى ناصحا اياها ان لا تتركنى اذهب الى ذلك البقال مرة اخرى وحدى حتى لا اتعرض لحادث سيارة

وقد كنت انظر بذهول اليه والى امى

اتريدون معرفة ماذا فعلت بعد ان وصلت للبيت؟

خمنوا!!!!!!!!!!

نمت نعم نمت وحينما كبرت عرفت ان نومى وقتها كان حاله نفسيه معروفة بانه عندما يكون عند المرء ما يريد الهروب منه فانه ينام ليهرب من واقعه

باى ذنب سوف تلومونى الان

هل كنت انا المذنبه؟

هل كنت ارتدى ملابس مثيرة؟

هل كنت اسير على طريق لا يوجد به بشر؟

هل كنت اسيرفى الشارع بعد منتصف الليل؟لقد كانت الساعة الثالثه ظهرا_تقريبا_حينها

صدقونى لن تجدوا ما تلومونى عليه

فلم اكن انا المخطئه

***********************************

مجرد نصيحة

ارجوكم واتوسل اليكم تكلموا مع اطفالكم ولا تخطئوا خطأ امى فالشدة فى التربيه ليست كل شئ فحتى الان ارى ذلك الحقير وحتى الان لم استطع اخبار امى او المطالبه بحقى حذروا اولادكم من مثل هذه الاشياء بطريقتكم الخاصة التى ترونها مناسبه لاسلوب تربيتكم وابسطها ان تعلم طفلك ان يخبرك-بدون خوف من عقاب_اذا وضع احدهم يديه اسفل ملابسه او لمس اعضاءه الحساسه سواء كان فتاه او صبى

هناك 46 تعليقًا:

sa7afia_rwsha يقول...

gلا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
هى الناس جرالها ايه
بس انتى غلطانة انك مقولتيش لحد
ربنا يصبرك انا لو كنت مكانك كنت انهارت او انتحرت والعياذ بالله

غير معرف يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

نرجع ونقول العيب من المجتمع المريض

لازم فعلا الاسر تستمع لأولادها فى كل حاجة

انتى غلطتى انك متكلمتيش علشان الحيوان دة ياخد عقابة

ربنا يلهمك الصبر

maiosha يقول...

مش عارفة أقول غير حسبى الله ونعم الوكيل

طبعا مقدرش أقول إنك غلطانة إنك مقولتيش لحد لإن سن 9 سنين ده سن صغير جدا وإن كنت حسيتى مقدار المصيبة اللى حصلتلك ساعتها دى مرة فأكيد حسيتى بيها بعد ماكبرتى ألف مرة .. وبرضة كنتى هتقولى إيه؟؟ متهيألى إن بنت عندها 9 سنين مش هتعرف تعبر عن اللى إنتى قولتيه دلوقتى

لا حول ولا قوة إلا بالله

كل اللى تقدرى تعمليه دلوقتى للأسف إنك تقولى حسبى الله ونعم الوكيل .. وربنا هو المنتقم الجبار

Desert cat يقول...

التربية عليها عامل اساسى كبير لازم الام والاب يكونوا قريبين اوى من ولادهم ومش فى كل حاجه يهددوهم بالعقاب لازم يقدروا يحتووهم كويس وكمان يختاروا الاشخاص اللى يصاحبوهم ومش اى حد يدخلوه بيتهم ويامنوه على اطفالهم زى الذئب اللى اخدك وانتى فى طريقك للبقال المفروض انه عارف عيلتك يعنى انسان خاااين

Empress appy يقول...

عارفه مش بلومك لان ده بيحصل كتير قويييييي واكيد فيه منا اللى حصله كده

أحمد بكر يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
اولا كويس انك عندك الشجاعة و الوسيلة الى تعبرى بيها لان ده مهم اوى لحالتك النفسيه
ثانيا اى انسنان حاول يظلمك حقك مش هيضيع ولا فى الدنيا ولا الاخرة بس مش شرط انتى اللى تاخدى حقك بايدك و خليكى واثقة من كده
ثالثا ياريت تفضلى منوره المدونات و يمكن يوم تكتبى عن حاجه احلى من كده لما الموضوع يخف اثرة عليكى
قلبى معاكى

كيكى عوووووو يقول...

دة حيوان....لا مش حيوان حتى الحيوانات بتحس...دة مريض نفسى...بجد مريض...المفروض حد يعالجوة بس اهالك فى البداية ..محاسوش انو مش طبيعى...بجد...نفسى عن غضبك..واحمدى ربنا على كل شى...تحياتى

فليعد للدين مجده يقول...

لست مخطئة
المنحرفون موجودون في كل مجتمع
عين الله لم تنم
إنها مسئولية الآباء

توحدت معك في مشاعرك

صحفية روشة يقول...

gلا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
هى الناس جرالها ايه
بس انتى غلطانة انك مقولتيش لحد
ربنا يصبرك انا لو كنت مكانك كنت انهارت او انتحرت والعياذ بالله
نسيت اقولك ان اجمل حاجة انى كنت اول تعليق

عايش... ولكن !!!! يقول...

اختى العزيزه
صحيح انتى مجنى عليكى
وهو زئب بشرى زى مابيقولوا
والزنب مش زنبك
بس ياريت بلاش تجاهرى بالسوء
فسيدنا رسول الله قال
كل امتى معافى الا المجاهرين
ارجو ان تفهمى قصدى
تحياتى
علاء

المتحرش بها يقول...

عايش ولكن
انا مش هرد عليك هنا هرد فى بوست وهخلى كل المدونين ترد عليك ونشوف راى الناس

2ensan wnsan يقول...

اسف لما حدث لكي فعلا واللهم ارزقك نعمة النسيان ولكن لي رد على عايش ولكن

لو سمحت بعد اذن حضرتك يعني

لقد قصد الرسول صلى الله عليه وسلم المجاهرون وهم المجاهرون بالذنب - بذنب اقترفوه - وليس ذنبا وقع عليهم وليست جريمه بشعه وقعت في حقهم

يعني واحد زي المجرم الحيوان اللي عمل كده مع طفله ضغيه لو قعد يفتخر بالحقاره اللي هو عملها مع طفله صغيره قدام اصحابه دا بقى يبقى مجاهر بالذنب او اوحد ماشي يشرب خمره في الشارع او واحد فاطر في نهار رمضان دا يبقى واحد مجاهر بالذنب وليست هذه الاخت الفاضله

بل على العكس في قصصهم عبره يعني حضرتك او اي حد يحذر ولاده من كل دا لما يشوف اللي حصل ويعرف ايه السبب الي خلى الاخت الفاضله ما تقولش لحد على اللي حصل لها دا

اختي الفاضله شكرا لك لهذا التحذير وهذه النصيحه
والهمك الله الصبر والسلوان

ربنا معاكي

واعذريني على الاطاله دي كلها بس فعلا موضوع حضرتك دا اثر فيا اوي

Tamer Nabil Moussa يقول...

طلعا لالوم عليكى عزيزتى

وحكاية الاثارة موجودة لكن مش فى طفلة وانا معاكى ان الرجل واللى زيى مرضى


اتمنى تشرفينى مدونتى افكار حرة 1


تحياتى

^ H@fSS@^ يقول...

حبيبتي بس احب اقولك حاجة
اي شخص يقلك انك انتي كان عليكي اي عيب او انك تتحملي اي نوع من انوع اللوم او تستاهلي اللي حصلك يبقى مريض نفسي يستحق العلاج و مؤكد هو نفسه بيتحرش باطفال و شايف انه عادي
المشكلة في المجتمع بتاعنا اللي بيعامل البنت على اساس انها سلعة و ان اي بنت نزلت الشارع فتستحق ما ينالها من تحرشات و معاكسات و غيره
لكننا مش لازم نسكت و متخليش اي حد يفهمك ان اسمك اللي انتي اخترتيه صادم و ابصر مش عارف ايه
اللي شايف ان اسمك صادم يخبي عنيه و يغض البصر
و يفاقرنا

تحياتي

Unknown يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

ربنا يخرجنا من الدنيا دى على خير

ادعوكى اختى لقرأة هذا الموضوع الذى آلمنى كثيرا

http://2insana.blogspot.com/2007/07/blog-post_11.html

رحاله يقول...

بسم الله
السلام عليكم
بجد انا مش عارفه اقول ايه
انسان لالا مش انسان
الحيوانات افضل منه مليون الف مرة
بصى
احمدى الله على كل حال
وانا اؤمن بانه داين تدان والجزاء من جنس العمل
يعنى ربنا مش هيسب حقك
اكيد هيتعمل فى حد قريب ليه
واحمدي الله فغيرك من الاطفال قد حدث لهم ابشع واقذر من هخذا صدقينى والدنيا مليانه
بجد قلبى معاكى
ربنا يحفظنا ياااااااااااارب
اميييييييييييييييييين
تحياتى
جيلان

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا مبروك المدوه وان شاء الله تقدري تلاقي فيها متنفس لكتير من الحاجات اللي كتماها في قلبك من زمان واللي مش لاقيه اللي تفضفضيله بيها

-----------------
بالنسبة لموضوع البوست
فامش عارفه اقول ايه علي الشخص الحقير ده غير حسبنا الله ونعم الوكيل فيه

واكيد مش انت بس اللي عمل معاها كده لان شخص زي ده اكيد مريض نفسيا

وللاسف الغلط هنا بيجي علي الاهل اللي مش بيحاولوا يسمعوا لاولادهم ومش بيعملوا بينهم وبين ولادهم نوع من الصدافه المبنيه علي الحب مش الخوف من العقاب

الحمد لله انه متمداش في افعاله لدرجه اكبر من كده

واكيد اكيد ربنا مش هايسيبه وياخد جزائه ولو بعد حين

سلام

انا من اهوى ومن اهوى انا يقول...

بدايه احب اقولك مبروك على المدونة

تانى شىء كلنا بنأسف لكل الافعال المشينة دى لأن التحرش دا مكانش ليكى لوحدك دا تحرش ببنات مصر كلها

مفيش اى انسان عاقل سوى نفسيا يعمل كدة والتحرش على فكرة عمرة ما كان مرتبط ببنت او سيدة بل فية كمان تحرش بالصبيان الذكور ايضا

الموضوع موضوع ان دا مرض نفسى


تحياتىليكى

محمد فوزى

rovy يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل
هو اكيد حيوان مش .. بس ازاى قدرتى وانتى طفله عمرها 9 سنوات تسكتى وما تتكلميش .. وليه وازاى مامتك ماحستش بيكى و اى علاقه دى اللى ممكن تكون بين بنت وامها لدرجة انك تشيلى همك جواكى وتعيشى به . كان الله فى عونك .
الحمد لله انه ما كنش سفاح كمان حاجات زى ديه بتنتهى لا قدر الله بقتل الفتاه
ربنا حفظك رغم كل شىء والخطأ هو خطأ الاسلوب الغلط فى التربيه .
دمت فى رعاية وحفظ الرحمن .
تحياتى
rovy

Alkomi يقول...

مش عارف اقول ايه

اولا انك تحكي او ماتحكيش دي حاجة تخصك طبعا

و لو ان انا مش مؤيدها

ثانيا بتسالي عن ذنبك

واضحة زي الشمس

ذنبك انك وقعتي في سكة واحد هيجان و حيوان
ايه اللي مشاكي في سكته

هو مش من حق الهيجانين يمشوا و يبرطعوا في البلد ولا ايه

و كمان لما تيجي في سكته و يغتصبك تقولي ذنبك ايه

ويحك يا انثى

تحياتي و تعاطفاتي ايضا

عروسة ننوسة يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل....الواحد بجد مش عارف يقولك ايه بس معلش كل البنات اكيد مروا بالتجربة دى لان فعلا فى ناس حيوانات مش بشر...لكن اعلمى ان الله لا يترك ظالم وان شاء الله اللى عمله ده هيحصل مع بنته او مراته او اخته...تحياتى لكى

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

ماتعرفيش قصتك دي ابكتني قد ايه
ايه الغابة اللي الواحد عايش فيها دي
بجد ربنا يلهمك الصبر والسلوان
انا عارفة ان تذكر الحاجات دي بيضايقك بس ماتعرفيش الخير فين
جايز بكلامك ده تنقذي طفل ممكن لو مامته سهت عنه او اعتبرته في مجتمع آمن تفوق وتراعي أبنائها وتقرب منهم عشان تنصحهم وتبعد عنهم خيال هؤلاء المنحرفين
جزاكي الله خيراً

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

بس تخيلي لو كانت جاتلك الجرأة ساعتها وقلتي لمامتك وأخد الحيوان ده عقابه ... أعتذر بشدة لجميع الحيوانات
.. لو كان خد عقابه اكيد كان اتلم أو حتي الناس حرصت منه لكن تعملي ايه فينا
انا لسة شايفة مسلسل اسمه سيرة الحب وهو حلقات منفصلة وكانت تلك الحلقة عن فتاة أغتصبها حبيبها ورغم انها كانت ببلد عربي آخر غير مصر لكني وجدت نظرتهم للموضوع تشبه كثيرا مايحدث عندنا من ظلم للضحية
ولذلك اتمني ان يظهر من بين القارئين من يكون بيده تنفيذ العدل كظابط مثلاً ليعلم منك عن بيانات هذا الوحش ليأخذ لكي بحقك ويحمي باقي الفتيات من هذا اللعين

مدحت محمد يقول...

فعلا انا معاكى جدا

فى انه لو فى حوار بين الام وابنتها من الصغر كان ممكن تتداركو للموضوع ده

مش عارف هيتكرر ولا لا

بس اللى حابب اقوله

انه البنت المفروض من 8 9 سنين
تكون واعية بالمواضيع دى
حصل موقف زى ده فى مدرسة ابتدائية من قيمة اربع سنين او خمسة تقريبا

مع بنت عندها 89 سنين
بس اتكلمت
غلطتك انك مفضحتهوش

Mafrousa يقول...

بصى أولا و اخيرا و ما تزعليش منى ...الغلط على مامتك كله على بعضه..لانك لو ماكنتيش خلقتى على الخوف
كنتى صوتى بأعلى صوتك
لكن الخوف خلاكى حتى خايفه من الراجل مش من مامتك بس

كان جه مره فى التلفزيون برنامج بيناقش الموضوع ده و المصيبه بقى قرايب همه اللى بيعملوا كده...
يعنى لزم يتزاوروا و يشوفوا بعض
انتى متخيله؟ طبعا بتتقتل ياعينى البنت ديه كل يوم

وبعدين انا عايزه اديكى نصيحه
انتى زى ماقلتى انت عامله المدونه علشان كل ام تعرف ايه اللى بيجرى و تخاف شويه زياده على اولادها
و اللى معندهاش اولاد تقول للعندها و لما يبقى عندها اولاد برضه ما تنساش القصه ديه
فأعملى مودوريت للتعليقات
حتى لا تكون الارض خصبه لاى حد يدخل و يقول كلمه مش ظريفه و حد تانى يرد عليه حتى لو كان الرد محترم
ربنا معاكى

بنات صاحبة الجلالة يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

بجد كان الله في عونك موقف رهيب وقاسي وخصوصا لو علي طفلة في هذا السن الصغير مش مدركة اصلا الموقف البشع دا واكيد الحيوان دا ليه ضحايا مثلك الكثير و الا مكنش قدر يتجرأ ويفعل فعلته كان صعب انك تحكي لوالدتك حاجة زي دي مش عارفة اقولك اية بس قصتك مؤلمة والاصعب انها بتحصل كل يوم للاطفال من الجنسين مش البنات بس

ربنا يمهل ولا يهمل وينتقم من كل هؤلاء المغتصبين

ربنا يصبرك يارب

آلاء الرحـمـن يقول...


انسان حقير بجد..!!

اقسملك ان ربنا هياخد ليكي حقك

و هتشوفي فيه انتقام ربنا

أكيد ..

و كونى واثقه من كده


ربنا يحفظك يا رب :(

Eldebug يقول...

الحكم بإعدام شاب مصري لخامس مرة بالكويت
حكمت محكمة الجنايات في الكويت أمس برئاسة المستشار محمد الخلف بالإعدام شنقا للمرة الخامسة لشاب مصري يدعي حجاج السعدي‏(25‏ عاما‏),‏ وذلك لاتهامه بخطف وهتك عرض نحو‏18‏ طفلا أغلبهم مصريون‏,‏ من الجنسين‏,‏ لا تزيد أعمارهم علي‏11‏ عاما‏.

------------------
الخبر دول من الاهرام النهاردة وفى الصفحة الاولى كمان... وافتحى اى جرنال يقابلك هتلاقى على الاقل حادثة اغتصاب مختلفة فى كل واحد
انتى منتظرة ايه يعنى من شباب اتربى على الرشاوى والمحسوبيات والقمع والبطالة ودولة كل اللى يهمها انك متتكلميش فى السياسة ولا تقتليش واحد مسيحى وشيوخ ازهر ماشيين على النوتة وعلى فكرة حوار الفيديو كليبات والفضائيات ده نتيجة قبل مايكون سبب ...

بصراحة انا مش عارف اقولك ايه بس الحيوان اللى انتى بتقولى عليه ده للاسف بقى موجود عندنا فى مصر كتير اوى وعلشان نقضى عليه لازم الاول نقضى على حاجات كتيييير اوى اولها الخوف اللى جوانا

خواطر رئيس شاب يقول...

انتى ما ارتكبتيش اى غلط

المهم حياتك تبقى طبيعية بعد كدة

ورددى دايما
حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

المتحرش بها يقول...

واحد انسان ونسان
يارب افقد الذاكرة خالص عشان ارتاح
وشكرا لاضافتك لمعلومات لعايش ولكن وده اللى انا كنت هقوله
_____________________________
تامر نبيل
شكرا لتضامنك معى
_____________________________
حفصة
انا اسمى صادمى لان اللى حصلى بردة صادم والناس بتعتبر البنت غلطانة لانها هى اللى بتجذب الشباب ليها ادينى كنت طفله ايامها بردة كان الذنب عليا
______________________________
انسانة
انا سجلت اللينك فى الفيفورتس وهقراه
______________________________
رحاله
عشمى فى ربنا كبير انه ينتقملى منه
لكن اهو عايش زى القرد مع الاعتذار للقرد
_______________________________
خمسة فضفضة
يارب اقدر انفس عن اللى جوايا هنا
واكيد كان فى غلط فى تربيتى لانها كانت قاسية اوى وبتعتمد على العقاب فى المقام الاول
________________________________
انا من هوى
اكيد الموضوع قضية مجتمع
________________________________
روفى
كنت هقول ايه وانا عندى 9 سنين كنت هحكى بانه اسلوب انا مكنتش عارفة مين اللى غلطان اصلا
________________________________
محمد الكومى
لو مش مؤيدنى انت حر لكن انا مش هبطل كتابه
والمدونه لا ترحب بالالفاظ البذيئه
وعموما سخريتك من اللى صدر من الحقير اللى اذانى واضحة وشكرا لعدم تايدك ليه
________________________________
جنه
افعل ما شئت يابن ادم فكما تدين تدان
________________________________
المفقوعة مرارتها
اسفة لو كنت ابكتيك لكنها كانت الحقيقةوانا مكنش عندى الشجاعة انى احكى زمان خوفا من ماما ولااقدر احكى دلوقتى خوفا من نظرة المجتمع ليا
________________________________
مدحت محمد
اكيد البنت اللى اتكلمت مامتها مش مامتى
________________________________
واحدة مفروسة
انا عارفة انه فى غلط مترتب على شدة ماما فى التربيه علياوانا بردة كنت صغيرة وصدقت انى لو اتكلمت هيعمل كدة تانى فيا وانا كنت اصغر من انى اعقلها
________________________________
بنات صاحبه الجلاله
شكرا لانك شاركتينى رايي انه مكنتش اقدر اتكلم
________________________________
الاء عبد الرحمن
عشمى فى ربنا كبير
________________________________
الديبوج
عارفة انى مش اول حادثة وعلى بقرا ومتابعة الحاجات دى
________________________________
خواطر رئيس شاب
برددها طول الوقت فى وشه بالاخص لما بشوفه هو وغيره
شكرا لتضامنك

شهرزاد يقول...

المتحرش بها
آه آه
كلمات بتوجع القلب والله
ربنا معاكي
الحقيقة في ناس على وجه الأرض
بيكونوا حيوانات وملهومش علاقة بالإنسانية
ربنا معاكي
وهياخدلك حقك أكيد

تحياتي

karakib يقول...

ومن ناحيه اخرى لو كان لكم ام مثل امى_صدقونى_لن تخبروها بشئ مثل هذا خوفا من العقاب بالرغم من اننى لست المخطئه ولكن وقتها لم اكن اعرف من المخطئ ولم اكن استطيع التمييز
===================
الازمة كلها في الجملتين دول
كل الازمة
لا الرجل الثلاثيني المصاب ببيدوفيليا و لا الطفلة المغتصبة
أفة الصمت و الخوف اللي المجتمع كله مصاب بيها
الصغيرة يمكن معالجتها من اثار المريض النفسي
بس لو كانت الناس مش خايفة
و بيتكلموا
اتكلموا

غير معرف يقول...

المجنى عليها

انا مكنتش عاوز اكتب التعليق ده هنا كنت عاوز انزله عندى بس حبيت الاول اعرضه عليكى لأن الموضوع يهمك

انا بطبيعتى مهتم بقضايا المرأة (زورى مدونتى)

علشان كدة من اول بوست نزلتيه وانا متابعك لأنى شايف فيكى نموذج للمرأة اللى المفروض يكون على مثالها النساء المرأة اللى اتعرضت للظلم ومع ذلك عندها القدرة والقوة انها تتكلم

المهم

انا كتبت قصة على قصتك دى اعذرينى فده كل اللى ممكن اعمله علشانك دلوقتى
المهم كنت عاوز انشرها عندى بس فضلت اعرضها عليكى الاول وان اردتى انشريها عندك

القصة اسمها (اغتيال براءة )
(تنزل درجات السلم تتقافز كغزال, قدم تعلو وقدم تهبط , تتمايل رأسها يمنى ويسرى لتصنع سعادة طفوليةهادئة وشعرها الفاحم الكثيف الذى تركته امها بلا تضفير حفاظا على جماله يتقافز هو الآخر على ظهرها منتشيا بطفولتها المرحة
نزلت لتشترى بعض الحلوى وبراءتها الملائكية جعلتها توقن إنها ستعود اكثر سعادة
طفلة فى التاسعة من عمرها يطل من عينيها بريق مزيج من البراءة والاطمئنان والسعادة والتوثب تسير بخطى متحفزة نحو المستقبل وترتسم على جبهتها الطفولية تخيلات لمستقبل اكثر اشرقا و........ طفولة
كان يراقبها بعينين محمرتين بغريزة ذئب وشهوانية حيوان
ذكر فى الخامسة والثلاثين من عمرة فقد كل معانى الرجولة والانسانية
اقتربت لتعبر الشارع امسك بيدها ليمر بها من بين السيارات ابتسمت له الطفلة ببراءة فقد كان جارهم (أونكل محمد)
امسك بيدها عبرا الطريق ( متشكرة يا اونكل انا هشترى من عند الراجل ده حلاوة ) قالت ومازالت نظرتها البريئة على وجهها
ولم تكن تلك النظرة كافية لتردعه فلقد تجرد من كل معانى الانسانيه
( لا الراجل ده وحش فى راجل هناك هيديكى حلاوة كتير ) وأمسك بيدها وسارا معا وقلبة يحدثه بأنه نجح فى لعبته الخبيثة
حملها بين ذراعيه وفى عمارة لم يسكنها احد بعد اعتدى عليها
لم تجد توسلات وصرخات الطفلة شيئا ولم يمنعه بكاءها من أن يشعر مرة كإنسان
لقد خلق حيوان فى لباس بشر فلا اكثر من أن يعيش حيوانا ويموت حيوانا ويحشر حيوانا ........
لو قلتى لبابا ولا لماما ولا لأى حد انا هعمل كدة تانى سامعه )
امسك بيدها وأعادها إلى المنزل مع بعض قطع الحلوى

عادت كما توقعت ولكن البريق الذى فى عينيها لم يعد يلمع كما كان,,,,,,,,,,

تقبلى منى هذه المساهمة البسيطة وأرجو أن تتفضلى بنشرها على مدونتك كما ارجوأن تسمحى لى بنشرها على مدونتى
ولا اكثر من أن ابكى بين يديك تعاطفا

تقبلى خالص احترامى

اعتذر على الاطالة

عرفة فاروق السيوطى

arafa_farouk@yahoo.com

اتمنى تشرفينى بالزيارة لأنى هتكلم عن

قضيتك فى بوست قادم إن شاء الله

دة اذا وافقتى

خالص احترامى

tarek momen يقول...

بداية اهنئك علي المدونة
التي اعتقد انها نوع من العلاج للأثر النفسي المؤلم بداخلك
لن اواسيك ببعض الكلمات فمن سبقني بالتعليق قد افاض
ولكن اركز علي الدرس المستفاد مما حدث لك ويحدث لكثير ولكن ليس لديهم الجراة بالتصريح
الخطا الكامل يقع علي عاتق الأهل وخاصة الأم التي لم تتخذ الحذر علي ابنتها ابتداء بالتشديد عليها في الحرص من الاخرين

صوت من مصر يقول...

ده شىء موجود عند ناس كتير الناس دى بيحصلها نفس الشىء وهم اطفال فتخيلوا لما يكبر بيكون عنده حقد الانتقام ؟

Unknown يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
الله معك راندة
وينتقم منه
مش عارفة اقولك غير كدة بصراحة

احترامى

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

عزيزتي راند انا لحظت الاسم من البوست
عايزه اقولك اولا لا تغيري عنوان مدونتك عشان العنوان ده صدمه لازم توقع علي كل حد هايقراء ليكي ثانيا انا بحي فيكي شجاعتك و اخيرا قدرتك علي المواجههه المجتمع قدرت تتحرك حتي و لو في العالم الافتراضي صدقني لو مجتمعنا في نماذج زيك بتقول لا و تحكي و تصرح بالحقيقه الدنيا و المجتمع هاتتغير لكن عبنا اننا نفعل كل شيء من وراء الستار و نختب وراء العيب والفضيحه
ثالثا اكيد هاتلاقي ناس زي احد المعلقين يقولك الجهر بالذنب مش موافق علي النشر لا تستمع لاحد انت اخذت موقف اجيابي جدا بالتصريح حتي لو لم نعرفك و لكننا نعرف الان افكارك وجروحك
رابعا لست وحدك او الانثي الوحيده و الطفله الوحيده التي تحرش بيكي فانا اجزم ان كتير جداااااااا من الاناث تعرضوا لهذا و يحملون الالف الجراح مثلك و لا يستطيعون البوح و الصراخ مثلك فقوي نفسك انتي تعبري عن كثير من الاناث المظلومين و المجروحين
لقد اطالت عليك و لكن لاحساسي بيكي بشده و سعادتي بك اكثر جعلتني اتكلم كثير استمري يا عزيزتي في فضح مجتمع متخلف صامت يسكت عن الحق و يقتل البريء و يتهم المظلوم و يترك الظالم يجث في الارض فساد دون رادع حقيقي
و لاسف اول الجلادين في مجتمعنا هم اقرب الناس الينا وهم الاهل وهذه المصيبه الاكبر صدقني لا استطيع ان اوقف سيل الكلام الذي يفيض من داخلي و لكنك صرختي صرخه مدويه ادمت قلبي و عقلي
تحياتي

tamer.sala7 يقول...

يا ريتك اتكلمتي وقولتي لوالدتك

العقاب كان حيبقي اخف من اللي انتي فيه دلوقتي

بس يا ريت تتكلمي ومتسكتيش ويا ريت برده الناس كلها تعمل زيك وتتكلم

Fantasia يقول...

أريد أن أصفق لكي حتى تتورم يداي.. فلو كان ربع البنات من ضحايا التحرش يمتلكون 1/100 من شجاعتك لأختلف وضع مجتمعنا كثيرا

تكلمي واسردي وافصحي وافتحي قلبك
ولا تصمتي
بل عبري عن غضبك وسخطك وألمك
أسمعيهم أناتك وأخرقي آذانهم بالحقائق مهما دفنوا رؤوسهم في الرمال
أحييك يا راندا على شجاعتك وحرصك على ألا تتكرر مأساتك مع أطفال أبرياء آخرين لا ذنب لهم سوى أنهم ولدوا في مجتمع تعس, مليء بالمرضى والمنحرفين والفاسدين والمجرمين والمتسترين على جرائمهم

أحييكي وأشد على يداك وأستحلفك بالله أن تواصلي ما بدأتيه
فلتعري هذا المجتمع أمام نفسه وتريه مدى القبح والبشاعة التي يستميت في اخفائها والتحايل لحجبها عن الأعين

خالص تحياتي ومودتي

Doaa Ebrahim Aaql يقول...

احنا بقينا وحشين اوى كده؟
مش قادرة اقول لك حتى تنسي
لأنى حاسه اد ايه صعب
ومش مستغربه ان المشهد بيتكرر قدامك
بنفس الزخم والرسوخ

لكن كل اللى اقدر اقوله
ان ربنا يصبرك
ويريح بالك
وتبدأى من جديد


دُمت بكل ود واحترام

almasry يقول...

صديقتى وحبيبتى المجنى عليها


انت ضحيه مثلك مثل غيرك وما هو الا ذئب لا يمكن وصفه الا بالشاذ وما أكثرهم فى هذا البلد وكله بفعل قلة الدين وضعف الإيمان بالله .. نعم انتى لست مخطأه لكن المخطأ هو المجتمع .. انا لا أعرف كيف سول له الشيطان بأن يحاول انتزاع لذه من انثى وليست مكتمله .. كلما حاولت التفكير تظهر امامى كلمة شاذ وكذلك جبان فهو شاذ وجبان وانا متفق مع عقلى تماما فى ذلك


ومرحبا بك فى عالم التدوين وأتمنى ان أكون صديقا لك ولا أطرد من هذه الجنه لأنك تحاولين عرض قضيه تعتبر _من وجهة نظرى_ قضية رأى عام .. مش بتاعة يسرا طبعا لكن أخطر منها شويه

off white يقول...

ماتفضليش تلومى على مامتك إنها كانت مخوفاكى و مقدرتيش تقوليلها حاجة إللى حصل خلاص و عدى ماتسجنيش نفسك فى فكرة تقضى على إللى فاضل فى حياتك دايماً فكرى إن إللى حصل ده خلاكى بنت غنية جداً بالخبرات و التجربة و تقدرى تربى بنتك عليه و تعليمها إزاى تتكلم و تعبر زى ما إنت بتقولى
على فكرة أنا حصلى حاجة زى إللى حصلتلك دى و عارفة يعنى إيه إشمئزاز و قرف كل ما بتفكرى و دايماً حاسة إنك لو شفتى الراجل ده هتموتية و إنه هيكون عندك شجاعة الدنيا كلها فى اللحظة دى بس إللى خلانى أقبل نفسى و أبطل ألومها إنى ماكنتش فاهمة حاجة و ماكنتش عارفة هو بيعمل إيه أصلاً :( و ده طبعاً جهل مافيش بعد كده لكن الحمد الله أهم حاجة عايزة أقولهالك ما تخليش التجربة إللى حصلتلك دى تنكد عليكى و يبقى بدل ما هو إعتدى عليكى ساعة يبقى إعتدى على عمرك كلوه.

mora_227 يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mora_227 يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
المتبهدلون في الأرض يقول...

أولا ...انا آسف
لإني أسات الظن بنيتك في الكتابة فسامحيني

الذنب ذنب مجتمعك..والمسئولين عن الفساد الأخلاقي

احتسبي الأجر ..ده إبتلاء ومكتوب ليكي ما تزعليش
يا أختى ما تستنيش تعاطف من حد
إنتي بطلة ...بس ياريت لو الموضوع بييجي علة بالك كتيير معلش ...روحي فضفضي مع طبيب نفسي "إنت مش تعبانة بس عشان لو ليها أثر عليكي



وللأسف ناس كتتتيير بتقع ضحايا للموضوع ده ومن أقرب الناس ليها ومش بنات بس



أحتسبي أجرك أختاه على الله وأكيد والله خير ليكي ...أهو عالأقل إنتي ما عملتيش غلط والموضوع كله ظلم



كل سنة وانتي طيبة يا أختي العزيزة المتفاخر بها ...نعم أنتي من يفتخر به على صلابته


وكل سنة وإنتي طيبة وربنا ينتقم من كل ظالم ويردها على اللي كان السبب

فتوح أبو المفاتيح يقول...

خير خير خير
لا إله إلا الله
شخص زي دا حرام فيه القتل
دا يعذب ويصلب
دا يتم فيه كل انواع التعذيب واشدها بطأً و قسوة
الغلطة غلطة التربية
ربنا يرحمك يا غالية
الغلطة غلطة والدتك
ربنا يسامحها
استغفر الله العظيم